دربارهٔ صندوق پایا

 

هنر جوهره و رکن رکین فرهنگ جوامع بشری است و مسیر اعتلای فرهنگی هر جامعه‌ای از توجه و سرمایه‌گذاری بر هنر آن جوامع می‌گذرد. نهاد‌های هنری در این راه علاوه بر آن‌که می‌توانند مرجع و راهنمایی در طی این مسیر باشند به واسطهٔ گستره‌ٔ روابط و تجربیاتشان قادرند هر کنش و کنشگری را در جهت اهداف خود هدایت و چتر حمایت‌شان را بر گستره‌ای از کوشش‌ها گسترده کنند.

انجمن هنرمندان نقاش ایران هم به عنوان نهادی مرجع، هنری و مردمی بر آن شد تا گسترهٔ فعالیت‌های حمایتی خود را در قالب صندوق پایا نهادینه کند.

اندیشهٔ شکل‌گیری صندوق پایا در تقابل با فعالیت‌های واکنشی نسبت به امور روزمره و جاری بنا شده‌است و اهداف بلند مدت و فعالیت‌های کنشی را مد نظر قرار دارد؛ به این ترتیب پاسخ آن به پیش‌آمدهای اجتماعی و هنری، پیش‌بینی شده و در چارچوب وظايف مشخص آن خواهد بود. این امر سبب خواهد شد که نه تنها امکان برنامه‌ریزی در جهت اهداف فرهنگی دراز مدت میسر شود که هنرمندان و کوشندگان عرصهٔ هنر نیز با خاطری آسوده کار خلاقهٔ خود را تداوم بخشند و در گذر از رخدادهای سخت، یاری پایا را تجربه کنند.

 

- صندوق پایا در فروردین ماه ۱۳۹۹ تأسیس شده است.

- صندوق پایا دارای اساسنامه‌ای مستقل است که اهداف، شرح وظایف، ساختار و جزئیات قانونی در آن مشخص شده‌اند.

- پایا صندوقی است برای حمایت مالی از هنر و هنرمندان و به طور مشخص اهداف و برنامه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران و اعضای آن

- همه افراد عضو و غیر عضو می‌توانند حامی این صندوق باشند.

- همه نهادهای دولتی و خصوصی می‌توانند حامی این صندوق باشند.

- تنها اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران می‌توانند از خدمات صندوق پایا بهره‌مند شوند.

 

پاسخ به پرسش‌های متداول

 
(بر روی علامت‌های + و ـ کلیک کنید)
 
۱- چگونه‌ می‌توانم از کمک‌های صندوق پایا بهره‌مند شوم؟

شرط اول برخورداری از حمایت‌های صندوق پایا عضویت در انجمن هنرمندان نقاش ایران است. اگربنا به شرایطی دچار مشکلی مالی هستید، می‌توانید فرم مخصوص را پر و برای دبیرخانه انجمن ارسال کنید. سپس تقاضای شما بررسی و بر اساس اولویت در میان سایر تقاضا‌ها و توان صندوق، حمایت مالی انجام خواهد شد.

تمامی اطلاعات شخصی شما نزد اعضای هیئت مدیرهٔ انجمن محفوظ باقی خواهد ماند.

۲- این کمک های مالی به چه صورت خواهد بود؟

کمک‌های مالی غالباً به صورت وام قرض الحسنه خواهد بود اما ممکن است حسب شرایط نوع آن تغییر کند.

۳- چگونه می‌توانم از صندوق حمایت کنم؟

شما به عنوان فرد حقیقی یا حقوقی به دو صورت می‌توانید از صندوق پایا حمایت کنید:

الف- کمک مستقیم از طریق فرم حمایت مالی از صندوق پایا

ب- تعریف پروژه‌ای برای کسب درآمد به سود صندوق پایا از طریق پر کردن فرم پروژه‌‌های پایا

۴- فرم درخواست کمک مالی را پیدا نمی‌کنم؟

این فرم سه تا چهار هفته بعد از اعلام عمومی تأسیس صندوق باز خواهد شد (۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹)

۵- چگونه می‌توانم از اختصاص کمک‌ها به افراد نیازمند و ساز و کار مالی صندوق اطمینان داشته باشم؟

تمامی کمک‌ها به حساب انجمن هنرمندان نقاش ایران واریز می‌شود که علاوه بر نظارت هیئت مدیره، خزانه‌دار انجمن و حسابداری در نهایت در پایان سال مالی توسط بازرس انجمن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۶- آیا در شرایط فعلی و صدمات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، اعضایی که از این بابت دچار خسارت شده‌اند هم شامل این کمک‌ها خواهند شد؟

بله. البته در طی دو ماه گذشته انجمن هنرمندان نقاش ایران تلاش کرده‌است که در حد توان خود برخی از اعضای خسارت دیده را شناسایی کند و کمک‌هایی هم انجام شده‌است. اختصاص کمک به اعضای خسارت دیده از طریق صندوق پایا بر اساس اولویت در میان سایر تقاضا‌ها و توان صندوق خواهد بود.

۷- آیا این صندوق موقتی است؟

خیر. صندوق پایا صندوقی است دائمی و جزئی از ساختار انجمن هنرمندان نقاش ایران خواهد بود.

۸- آیا می‌توان به جز کمک مالی به شکل دیگری به صندوق کمک کرد؟

بله. به زودی ساز و کار این روش تدوین و به اطلاع عموم خواهد رسید.

۹- معیارهای اولویت اختصاص کمک‌های مالی چیست؟

عضویت در انجمن هنرمندان نقاش ایران، فعالیت در انجمن، سن، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان، شناخت عام و توضیحات هنرمند دربارهٔ شرایط خود

۱۰- با توجه به معیارهای اختصاص کمک مالی، آیا از اختصاص عادلانهٔ کمک‌ها اطمینان دارید؟

خیر. در پیشرفته‌ترین ساز و کارهای مالی مانند بانک‌ها و صندوق‌های ملی هم نمی‌توان با اطمینان از اختصاص عادلانه کمک‌ها مطمئن بود به خصوص در دو مورد «شناخت عام» و «توضیحات هنرمند دربارهٔ شرایط خود» که سنجه‌ای در دست نیست و اساس آن اعتماد است. با این همه تلاش خواهد شد تا حد امکان این فعالیت شکلی عادلانه داشته باشد. بدیهی است هیچ صندوقی نمی‌تواند به تمامی تقاضا‌ها پاسخ دهد و همواره ممکن است عده‌ای از عدم اختصاص کمک دلگیر و ناامید شوند. امیدواریم با توجه به سطح درک و تعهد اجتماعی و اخلاقی اعضای خانوادهٔ انجمن هنرمندان نقاش ایران نسبت به انجمن و سایر اعضا شاهد چنین مواردی نباشیم.