Joseph Kosuth- One and Three Chairs (1965)

 

فراخوان نمایشگاه نقاشی «متن در متن»

 

در دایرهٔ واژگان تخصصی نقد ادبی «متن» همان معنای ظاهر را دارد و ارجاع آن به متن نوشتاری است شامل شعر، رمان، داستان کوتاه و از این دست که نویسنده به کمک مجموعه‌ای از واژگان به آن شکل می‌دهد. اما در معنایی وسیع‌تر و در حوزه‌ٔ نقد هنری «متن» بر دایره‌ای گسترده‌تر از آثار دلالت می‌کند. در واقع نقد هنری معاصر مفاهیمی را از حوزه‌های گوناگون از جمله نقد ادبی وام گرفته‌ و ابزار تحلیلی و مفهومی خود را گسترده است. به این ترتیب «متن» در معنای معاصر آن دلالت بر تمامی آثار هنری می‌کند و محدود به نوشتار نیست و هر اثر اجرایی و دیداری می‌تواند یک متن باشد.

این ابزار تحلیل محدود به «متن» نیست و تحلیل «متن» منحصر به شناخت و تحلیل عناصر درونی و سازنده متن نیست و «متن» را صرفاً با بررسی درون‌متنی نمی‌توان کاوید . اینچنین، فهم و درک «متن» دو حوزه‌ٔ مفهومی دیگر خارج از «متن» را نیز به میان می‌آورد یعنی «زیرمتن یا زمینه» (Context) و «فرامتن» (Paratext).

در یک تعریف ساده، «زیرمتن یا زمینه» به بستر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی و حتی شخصی (تجارب زیستهٔ هنرمند) اطلاق می‌شود. درک و فهم کامل اثر« شام آخر» اثر «لئوناردو داوینچی» میسر نمی‌شود مگر با شناخت دوره‌ٔ تاریخی زیست هنرمند، بستر فرهنگی بر آمده از پیش‌زمینه‌های تاریخی، آموزشی، جغرافیایی، روابط اقتصادی هنرمند بر آمده از بستر اقتصادی حاکم، تجارب شخصی و زمینه‌های خانوادگی و طبقاتی. همین زمینه‌ها در اثر دیگری به همین نام که توسط «دِمین هیرست» و در سال ۱۹۹۹ خلق شده است (مجموعه‌ ای از آثار با عنوان شام آخر که در ایران و موزه‌ٔ هنرهای معاصر به نمایش در آمده است) مفاهیم دیگری را نشانه‌گذاری می‌کند.

«فرامتن» هم ماهیتی‌ برون‌متنی دارد و به وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی متن برمی گردد گواینکه همواره نشانه‌ها و ارجاعاتی در «متن» این عناصر بیرونی را وارد تحلیل اثر هنری یا «متن» می‌کند. «زیرمتن» و «فرامتن» هر دو ارتباطی غیر مستقیم با «متن» دارند و نسبت به عناصر شکل‌دهندهٔ «متن»، بیرونی هستند اما «زیرمتن» گسترده و نامتعیّن است و هر‌ پدیده‌، موقعیت، ساختار، زمان و مکانی در نسبت با خالق اثر، می‌تواند جزو زمینه و بستر خلق اثر هنری محسوب شود در حالی‌که «فرامتن» می‌تواند بخش متعیّنی از این زمینه باشد که با عناصر و ارجاعاتی در داخل «متن» نمود پیدا کند. «فرامتن» همچنین می‌تواند شامل عناصری تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی و هنری‌ای یکسر متفاوت با بستر خلق «متن» باشد و در نتیجه در تحلیل و درک «متن» نقشی مهم ایفا کند برای نمونه تصویر سیبی گاز زده و بر روی زمین افتاده در میانهٔ یک اثر هنری معاصر با موضوع مصرف‌گرایی، رویکردی فرامتنی دارد و داستان هبوط انسان بر روی زمین را از بستر فرهنگی، تاریخی دیگر وارد اثر می‌کند یا در نمونه‌ی دیگری که نقش مخاطب را در تحلیل‌های فرامتنی برجسته می‌کند می‌توان به دریافت برخی از نشانه‌های تصویری و ارجاعات متنی در «شام آخر» اثر«دمین هیرست» در زمینه‌ٔ جغرافیایی ایران و توسط مخاطب ایرانی اشاره کرد که در مقایسه با مخاطب انگلیسی منجر به فرامتنی یکسر متفاوت خواهد شد که تحلیل نهایی اثر (متن) نزد هر دسته از مخاطبان متأثر از آن خواهد بود.

«متن»،«زیرمتن» و «فرامتن» مفاهیمی مهم در حوزهٔ نقد هنری معاصر هستند که بدون آشنایی و درک درست آن نمی‌توان آثار هنری را تحلیل و بررسی کرد و خوانش و آفرینش آثار هنری معاصر بدون به کارگیری این مفاهیم خوانشی ناکامل خواهد بود.

این متن کوتاه که بی‌شک نمی‌تواند عرصه‌ٔ وسیع این مفاهیم را به طور کامل بیان کند مقدمه‌ای است بر نمایشگاه «متن در متن» که با توجه به اهمیت سه مفهوم «متن»،«زیرمتن یا زمینه» و «فرامتن» در نقد هنری معاصر شکل خواهد گرفت و آثار هنرمندان و بیانیهٔ هنری‌شان در نسبتشان با این مفاهیم داوری خواهند شد تا در نهایت «متن در متن» بتواند از سویی نمایش‌گر درک هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از این مفاهیم باشد و از سوی دیگر دعوتی باشد از سایر هنرمندان برای توجه به این رویکرد معاصر در آفرینش و خوانش آثار هنری.

نمایشگاه نخست از مجموعهٔ نمایشگاه‌های «متن در متن» متمرکز بر ارتباط متن در نظریه هنری و متن در نظریه ادبی خواهد بود.

تصویر بالای صفحه اثری است از Joseph Kosuth به نام یک و سه صندلی که این رابطه را به بهترین شکل بیان می‌کند.

امیر راد

پاییز ۱۳۹۸

 

شرایط عمومی ارائه آثار:

۱- شرکت در این فراخوان برای عموم آزاد است.

۲- هر هنرمند می‌تواند سه اثر را به انتخاب خود ارسال کند.

۳- تکنیک خلق آثار نقاشی آزاد است.

۴- ابعاد آثار محدودیتی ندارد.

پیش از پر کردن فرم آنلاین، مدارک و مشخصات زیر را در دسترس داشته باشید:

الف- مشخصات کامل هنرمند شامل:

نام، نام خانوادگی، سال تولد، تحصیلات، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه، ایمیل، بیوگرافی کوتاه، بیانیه (استیتمنت)، تصویر هنرمند، تصویر آثار

ارسال بیانیه (استیتمنت) اختیاری است.

ب- مشخصات کامل هر اثر به فارسی و انگلیسی شامل:

اندازهٔ اثر، تاریخ خلق اثر، تکنیک، نام مجموعه، عنوان اثر، قیمت به تومان

برای بارگذاری فایل تصویری به موارد زیر توجه فرمایید:

۱- حداکثر اندازه تصویر باید ۳۰۰ کیلوبایت باشد.

۲- اگر اثر افقی است ضلع بزرگ تصویر باید ۱۰۰۰ پیکسل (1000px) و اگر اثر عمودی است ضلع کوچک آن باید ۶۰۰ پیکسل (600px) باشد. تصاویر مربع را با اندازهٔ ۸۰۰ پیکسل (800px) ارسال کنید. اگر امکان استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فوتوشاپ را ندارید می‌توانید از ابزارهای آنلاین مانند webresizer.com استفاده کنید. (راهنمای ارسال تصاویر و مدارک در وبسایت)

۳- نام فایل تصویر باید به صورت زیر باشد:

نام فایل ارسالی باید به لاتین و به ترتیب شامل نام هنرمند، نام خانوادگی هنرمند، نام اثر، اندازهٔ اثر به سانتی‌متر (ابتدا ضلع بزرگتر) و سال شمسی خلق اثر باشد. برای مثال:

jpg.(سال شمسی خلق اثر)-(اندازهٔ اثر به سانتی‌متر)-(نام اثر)-(نام خانوادگی هنرمند)-(نام هنرمند)

reza-ahmadi-shine-100x70-1398.jpg

تقویم فراخوان نمایشگاه:

- آخرین مهلت تکمیل فرم آنلاین ثبت نام و ارسال تصاویر آثار و مدارک ساعت ۱۲ شب ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

- داوری آثار در تاریخ ۳ دی‌ماه انجام خواهد گرفت.

- اعلام اسامی راه یافتگان به نمایشگاه در تاریخ ۵ و ۶ دی ماه ۱۳۹۸

تاریخ تحویل آثار به گالری خانه هنرمندان ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸.

تاریخ افتتاحیه نمایشگاه: جمعه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۸

تاریخ اختتامیه نمایشگاه: سه شنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸

تاریخ عودت آثار نمایشگاه: سه شنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۲۰ تا ۲۲

- محل برگزاری نمایشگاه: خانه هنرمندان ایران

داوران:

خانم رزیتا شرف جهان و آقایان جمشید حقیقت‌شناس، خسرو خسروی، حامد صحیحی و کامبیز موسوی اقدم

سایر موارد:

- شرکت کنندگان باید در تاریخ مشخص شده نسبت به تحویل و دریافت اثر از گالری اقدام نمایند در غیر این صورت مسئولیتی متوجه انجمن نخواهد بود.

- نام هنرمند و مشخصات اثر در پشت آن ذکر شده باشد و در مطابقت کامل با اطلاعات ارسالی از طریق فرم آنلاین شرکت در فراخوان باشد.

- اثر آماده‌ی نصب باشد (سیم و قاب و غیره) و جهت کار مشخص شود.

- در صورت فروش ۶۵ درصد از مبلغ فروش متعلق به هنرمند است.

- قیمت گذاری نهایی در هنگام تحویل آثار به گالری خانهٔ هنرمندان و با نظارت نمایندهٔ انجمن توسط هنرمند تعیین می‌شود.

- انجمن هنرمندان نقاش ایران تعهدی بابت فروش آثار ندارد.

- مسئولیت چیدمان آثار در نمایشگاه به عهده انجمن هنرمندان نقاش ایران است.

لطفاً توجه فرمایید ثبت نام فقط از طریق وب‌سایت انجمن هنرمندان نقاش ایران و به صورت آنلاین امکان پذیر است.

 

زمان شرکت در این فراخوان به پایان رسیده است.