vista
vista
آموزش مربى هنر كودك و نوجوان

نحوه ورود به پروفايل:
در بخش كاربري ميباست كد 7 رقمي عضويت اعضا وارد گردد. اگر كد عضويت شما كمتر از 7 رقم ميباشد به طريق ذيل عمل گردد.
84798 – 8792 -   793
ما بين دو رقم اول از سمت چپ و بقيه ارقام از عدد  (0)  استفاده شود.
8400798 – 8700092- 7900003
در کادر كلمه عبور  ابتدا شماره شناسنامه و بدون هيچ فاصله اي شماره ملي تايپ گردد
به صورت ذيل عمل گردد.
شماره شناسنامه 7884
كد ملي 0072723408
كلمه عبور: 78840072723408

نام کاربري:

(e.g. test@yahoo.com)
کلمه عبور:
ثبت نام
فراموشي کلمه عبور

مشاهده اخبار

عنوان خبر : نشست خبري نمايشگاه "دورنما از نماي نزديک" عصر روز گذشته اول آبان در فرهنگسراي نياوران برگزار شد

شرح خبر :

بايد مفهوم کيوريتوري در ايران جا بيفتد / انجمن هنرمندان نقاش به سمت نمايشگاه‌هاي پژوهش محور حرکت مي‌کند

سرويس تجسمي هنرآنلاين: نشست خبري نمايشگاه "دورنما از نماي نزديک" با حضور معصومه مظفري (رييس هيات مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران)، امير سقراطي (عضو هيات مديره انجمن)، رزيتا شرف‌جهان (مدير گالري طراحان آزاد و کيوريتور نمايشگاه)، مينا نادري (مسئول کميته نمايشگاه‌هاي انجمن) با حضور خبرنگاران و علاقه‌مندان، روز دوشنبه يکم آبان ماه در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست معصومه مظفري گفت: اين نمايشگاه نخستين تجربه همکاري انجمن با يک کيوريتو است، کيوريتوري که کاملا فضا را مي‌شناخت و اشراف زيادي بر آثار هنري داشت. انجمن به تنهايي نمي‌توانست چنين نمايشگاهي را برگزار کند و بهترين کار اين بود که کار را به دست يک کيوريتور بسپاريم که از پس انجام اين پروژه بربيايد. ممکن است عده‌اي از هنرمندان از قلم افتاده باشند اما تلاش کرديم بهترين چيزي که در حد توان ما بود را انجام دهيم.

مظفري ادامه داد: جاي چنين نمايشگاهي که پايه پژوهشي داشته باشد و بتواند بخشي از تاريخ هنر ايران را مکتوب کند در کشور ما خالي بود. اميدوارم اين کار ادامه داشته باشد و با موضوعات مختلف در رسانه‌هاي متفاوت انجام شود چون آنقدر جاي خالي در اين زمينه داريم که هر قدر فعاليت کنيم باز هم کم است.

او در مورد انتشار کتاب اين نمايشگاه نيز گفت: براي اولين بار در تاريخ 30 ساله انجمن توانستيم همزمان با برگزاري يک نمايشگاه، کتاب آن را هم منتشر کنيم که دو مقاله پژوهشي خوب در آن وجود دارد. اميدوارم انجمن به سمتي برود که از نمايشگاه‌هاي گروهي عادي عبور کند و به سمت نمايشگاه‌هايي برود که بينش و پژوهش در آن وجود داشته باشد.

پس از آن مينا نادري با ارائه گزارشي در مورد نمايشگاه گفت: اين نمايشگاه حاصل 9 ماه تلاش گروهي است و ۱۷۰ اثر از ۷۶ هنرمند در نمايشگاه وجود دارد. ۳۳ نفر اين هنرمندان عضو انجمن هستند. ۱۲ هنرمند از خارج کشور و سه نفر از شهرستان در اين نمايشگاه حضور دارند. همچنين ۸ اثر هنر جديد شامل ويديو آرت و لندآرت نيز به نمايش درآمده است.

در ادامه اين نشست رزيتا شرف‌جهان کيوريتور نمايشگاه "دورنما از نماي نزديک" با بيان اينکه انجمن نقاشان يک انجمن فرهنگي- هنري است گفت: برخلاف انتظاري که بسياري از اعضا و هنرمندان از انجمن دارند، اين نهاد وظيفه‌اي براي فروش آثار ندارد زيرا يک نهاد صنفي نيست. نمايشگاه دورنما هم نمايشگاهي با رويکرد پژوهشي است که سوالاتي را در مورد تاريخ معاصر مطرح مي‌کند. موضوع طبيعت از قبل در انجمن پيشنهاد شده بود ولي محور نمايشگاه دورنما بر اساس يک ايده شکل گرفت.

شرف جهان افزود: طبيعت امروز ما به محيط‌هايي دست کاري شده، تبديل شده است و هنرمند معاصر آن رويکرد سابق را به طبيعت ندارد. امروزه ديگر هيچ جا با منظره طبيعي به مفهوم آن دورنمايي که در قرون گذشته وجود داشته مواجه نيستيم. از دوره سرمايه‌داري با افزايش جاده‌ها، سدها، تيرهاي چراغ برق و... طبيعت تحت کنترل انسان درآمده و در نتيجه به جاي منظره با آن مفهوم بکر، با دورنماهاي دستکاري شده مواجه هستيم. در آثار هنرمندان معاصر هم نوعي دورنما ديده مي‌شود که معمولا همراه با اضطراب، تلخي و نگراني است.








او با بيان اينکه هنرمندان حاضر در اين مجموعه هر کدام نشان دهنده يک نوع خوانش و گرايش در منظره‌نگاري بودند، افزود: با توجه به اينکه نگرش هنرمندان به طبيعت براي ما اهميت داشت، نمي‌توانستيم نمايشگاه را به اعضاي انجمن محدود کنيم يا از سوي ديگر همه هنرمندان طبيعت‌پرداز را در نمايشگاه داشته باشيم. طبيعت يک ژانر اصلي در نقاشي است و همه هنرمندان دوره‌اي به آن پرداخته‌اند، بنابراين ممکن است عده‌اي از آنها به خاطر نبودن در نمايشگاه دچار رنجش شده باشند، ولي قصد ما اين بود که خودمان را به هنرمنداني که نشان دهنده يک نوع خوانش يا گرايش در منظره‌پردازي هستند، محدود کنيم.

امير سقراطي هم در ادامه اين نشست گفت: در منظره‌پردازي معاصر، رهاشدگي و تشويش ديده مي‌شود، يعني حتي وقتي طبيعت بدون نمادهاي صنعتي به تصوير کشيده مي‌شود باز هم استرس و ترس در آن وجود دارد. يکي از چيزهايي که کيويتوري اين نمايشگاه را جذاب کرده اين است که ما با منظره‌پردازي‌هايي مواجه هستيم که روحيات انسان معاصر در آن ديده مي‌شود. حضور انسان در اين مناظر محسوس است حتي اگر خودش در آن ديده نشود. بعضي آثار اين نمايشگاه مناظر شهري هستند که به نظر عده‌اي، جزء منظره قرار نمي‌گيرند، بنابراين فکر مي‌کنم به نگاه‌هاي انتقادي نياز داريم تا جرياناتي که در نقاشي اتفاق مي‌افتد را مکتوب کند تا حداقل بخشي از تاريخ نقاشي ايران با مسير مشخص به راه خود ادامه دهد.

شرف جهان نيز در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: آثار هنري زيادي توليد و نمايش داده مي‌شود ولي اگر بتوانيم جايگاه هنرمند و اثر هنري را تحليل کنيم، مي‌توان آثار پيشرو را تشخيص داد. گاهي بعضي آثار با هياهوي بسيار مطرح شده و شهرت کاذب براي هنرمند ايجاد مي‌کنند و اين به دليل نبود تحليل‌هاي دقيق است.

مظفري هم با اشاره به مفهوم کيوريتوري گفت: در تاريخ نمايشگاه‌هايي که در ايران برگزار شده آنقدر مفهوم کيوريتوري بد جا افتاده که عده‌اي فکر مي‌کنند کيويتور کسي است که با سليقه خودش تعدادي اثر را جمع مي‌کند. در حالي که اين کار بايد بر اساس يک متن پژوهشي انجام شود و حتي آثاري که موردپسند کيوريتور نيست در آن جا مي‌گيرد. درست‌ترين نمايشگاه‌هاي دنيا کيوريتور دارند و او مي‌تواند با دانش پژوهشي و به صورت غيرسليقه‌اي آثار را انتخاب کند.

مظفري افزود: بايد بحث کيوريتوري را در انجمن جا بيندازيم چون در کارهاي بعدي به آن نياز داريم. اگر بخواهيم دوسالانه برگزار کنيم بايد بخش عمده‌اي از کار آن را کيوريتو انجام دهد، در حالي که پيش از اين با شيوه قديمي و اعلام فراخوان اين کار انجام مي‌شد.

شرف جهان با بيان اينکه فقط آثار سه هنرمند مورد نظرش را نتوانست به نمايشگاه بياورد گفت: به هر سختي بود آثار مود نظر را جمع‌آوري کردم چون اين کارها بايد در تاريخ هنر ايران ثبت شوند. اين نمايشگاه به عنوان يک سند باقي مي‌ماند و توجهي شخصي به هنرمندان نشده است. پيشنهاد من اين است که انجمن ديگر هيچ نمايشگاهي را با فراخوان برگزار نکند و به جاي آن کيوريتوري با استيتمنت مشخص به انتخاب هنرمندان و آثار آنها بپردازد.

سقراطي هم با اشاره به کمبود کار پژوهشي گفت: کدام پژوهش و تاليف مهم در مورد گونه‌ها و ژانرهاي هنري در صد سال اخير انجام شده است؟ ما نياز به خرده روايت‌ها داريم و اين نمايشگاه و کتاب آن يک گشايش در اين زمينه است.

مظفري در مورد ادامه روند برگزاي نمايشگاه‌هاي انجمن و موضوع کيوريتوري نمايشگاه‌هاي بعدي گفت: از دوره فعاليت اين هيئت مديره يک سال ديگر باقي مانده و ما تا آخر سال دو نمايشگاه کارنماي هنرمندان بالاي 40 سال را برگزار مي‌کنيم. همچنين قصد داريم سال آينده يک نمايشگاه مشترک با ساير انجمن‌ها داشته باشيم و به اين فکر مي‌کنيم که به سمت برگزاري دوسالانه برويم يا نه. چون نمي‌خواهيم دوسالانه ويژه نقاشي باشد بلکه دوسالانه هنر را مد نظر داريم. در مورد برگزار نمايشگاه‌هايي مانند دورنما هم براي کيوريتوري نمايشگاه با چند هنرمند صحبت شد و موضوعاتي در نظر گرفته شده بود اما به نتيجه نرسيد چون کار پژوهشي دشوار است و توانايي بالايي مي‌خواهد.

شرف جهان در مورد احتمال برگزاي اين نمايشگاه در شهرهاي ديگر نيز گفت: تلاش مي‌کنيم اين نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر اصفهان، موزه هنرهاي معاصر اهواز و شهر استکهلم سوئد برگزار شود. ولي مشکل ما در زمينه آثار امانتي است که از مجموعه‌داران گرفته‌ايم. شايد مجبور شويم بخشي از آثار را حذف کنيم و فقط آثار جديد را به شهرهاي ديگر ببريم.

"دورنما از نماي نزديک" عنوان نمايشگاهي است که انجمن هنرمندان نقاش ايران به کيوريتوري رزيتا شرف جهان در فرهنگسراي نياوران برگزار شده است. اين نمايشگاه شامل ۱۷۰ اثر از ۷۶ هنرمند در ۷۰ سال اخير است.  اين نمايشگاه که به سير تاريخي طبيعت پردازي و منظره نگاري در تاريخ نقاشي ايران مي پردازد، تا ۵ آبان ماه ادامه دارد.

نوع خبر : اخبار داخلي

تاريخ خبر : 1396/08/02

منبع خبر : http://www.honaronliner/ب

مرتبط با کميته : کميته نمايشگاه ها


ليست كلي اخبار
vista
vista
آموزش مربى هنر كودك و نوجوان

نحوه ورود به پروفايل:
در بخش كاربري ميباست كد 7 رقمي عضويت اعضا وارد گردد. اگر كد عضويت شما كمتر از 7 رقم ميباشد به طريق ذيل عمل گردد.
84798 – 8792 -   793
ما بين دو رقم اول از سمت چپ و بقيه ارقام از عدد  (0)  استفاده شود.
8400798 – 8700092- 7900003
در کادر كلمه عبور  ابتدا شماره شناسنامه و بدون هيچ فاصله اي شماره ملي تايپ گردد
به صورت ذيل عمل گردد.
شماره شناسنامه 7884
كد ملي 0072723408
كلمه عبور: 78840072723408

نام کاربري:

(e.g. test@yahoo.com)
کلمه عبور:
ثبت نام
فراموشي کلمه عبور